CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

18 February 2010

My Delivery Experience

Orang ckp melahirkan anak kedua dan seterusnya tak seteruk anak pertama. Yer..betul ckp org tu. Melahirkan Emir sgt senang. Alhamdulillah...segalanya berjalan dgn mudah dan teratur.

Pagi 3/2/2010, dalam pukul 4 am, saya terjaga dari tidur sbb ade rasa sedikit contraction. Siap set kat stopwatch henfon brp lama kekerapan contraction tu. Saya kira contraction dtg setiap 20minit. Tapi tak beberapa sakit sgt. Bleh sambung tido lagi..
Pukul 6 terjaga sbb perut memulas. Dapat rasa contraction every 15minit. Siap pegi buang air dan sambung tido tapi xleh tido sbb eksited..(boley??) Kejut Bee, ckp ade contraction. Dia bleh tanye lagi..dah sakit sgt ke? Amboih.. dah sakit sgt baru nak panic ke? Bee pon eksited sbb dia tak payah pegi keje.. haha!

Lepas azan subuh, terus mandi and solat. Time ni dah sakit selang 10minit..tapi still bleh tahan lagik. Bleh lagi soh Bee pegi beli nasik lemak and breakfast skali dgn Mak dan Abah (oh ya, sy dah ada di Seremban rumah mak since last 3 days). Mak pon panic tgk saya, tapi saya still gagah lagi makan nasik lemak. Bila contraction tu kadang2 strong, menggelupur gak saya.

Pukul 8.30am, terus gerak pegi hospital dgn Bee. Hospital dekat je, 5 mins drive. On d way, saya call Dr Sukhilmi tapi x dpt. So, anta sms je la ckp nak dah on d way gi spital. Sampai hospital, pegi dekat kecemasan, ckp sendri kat budak kaunter tu saya nak bersalin nih.. hehe. Terus budak tu ala2 panic panggil staff nurse bwk wheelchair. Nurse terus tolak saya ke labour room while Bee setelkan deposit.

Sampai kat labour room, Dr Sukhiman replaced my gynea sbb Dr Sukhilmi on d way pegi KL. Masa tu dah rasa strong contraction every minute tapi still bleh gelak2 lagi dgn Bee sbb dia eksited kat labour room ade tivi. Dah tuka baju semua terus baring atas katil and nurse pasang CTG. Baby nye heartbeat semua ok. Bila Dr check bukaan, rupanya dah bukak 6cm, and station zero (aku pon x paham apa itu station zero). Dr kagum aku bleh rileks lagi, padahal dia tatao aku dah sakit gile babon masa tuh. Then Dr pecahkan waterbag. Ohh..dan sakit giloss itu pon datanggg..

Bila dah pecah ketuban, saya dah tak mampu nak berkata2 lagi. Asik tgk jam je. Sebelah tangan pegang besi katil, sebelah pegang tangan Bee. 9.45am saya dah tak tahan. Dr kasi gas entonox for pain relief. Then Dr pasang drip utk cepatkan rasa sakit. Pasang je drip, saya terus rasa nak meneran. Bila Dr check dah fully dilated, terus dia soh teran bila ada rasa nak meneran. Alhamdulillah, 2 kali teran, terus Emir lahir ke dunia tepat jam 10.16am. Masa Dr sambut Emir, saya tgk Bee pejam mata..haha! Dia kan mabuk darah.. Dr sambut Emir dgn iqamat dah suara tangisan Emir. Leganyaa la rasa time tu. Jahit pon x byk.. Dr ckp 4 stiches je..

Emir dibawa terus ke nursery utk dibersihkan. Saya disuruh berehat di labour room sementara diorg siapkan ward. Emir dibawa ke labour room balik utk diazankan dan disusukan. Lepas tu bagi balik kat nurse dan saya tertido selama sejam.

Alhamdulillah...segala trauma semua hilang bila dpt pangku dan susukan Emir. Segala kesakitan lenyap bila tgk Adeef cium pipi adiknya. Syukur ya Allah atas segala yg Kau kurniakan.

in labour room. 5 minit selepas melahirkan.. muka legaa..

9 melayan:

Anonymous

sedih terharu la baca post nih

Mr. Bambino
This comment has been removed by the author.
Mr. Bambino

sedih terharu la baca post nih

NM

huhu...terharunya..itula pengorbanan seorang ibu yg melahirkan anak.. pengalaman yang paling berharga kan zuha?

Aniza Abdul Kadir

erhm... saya plak yg rasa mengeremang.. boleh x?

aik.. sempat amik gmbr lg after deliver baby? huhu.. mmg champion!

Elyn Sani

alhamdulillah mudah rupenyer u nak bersalin ye!!

Marsha~

senang ye... sy sakit tak lama, tp silap push, uri susha keluar dan jahit byk gila... aduhaaaaaiiii.. :(

eiNa

tahniah zuha...
alhamdulillah senang ye awk besalin ke 2 nih.. :)

Im - mamababahworld

hihii...seb bek tak pakai epi kannn